Gi rasisme rødt kort

Vålerenga og Clear Channel slår seg sammen om en holdningskampanje mot rasisme.

Annonse:

I kampanjen deltar flere store Vålerenga-profiler som viser frem et stort, rødt kort med teksten «Gi rasisme rødt kort».

Vålerenga er selvsagt først og fremst kjent for fotball, men dernest er klubben blitt kjent for sitt aktive holdningsarbeid mot rasisme, og for sitt mangeårige arbeid for mangfold og inkludering. Vålerenga mot rasisme ble etablert i 1996 av klubbens junioravdeling og supportere.

– Supporterne til Vålerenga slet på den tiden med dårlig rykte, og hadde interne grupperinger som ønsket å spre vold og rasisme. Klubben og supporterne tok et oppgjør med, og et klart standpunkt mot, vold og rasisme gjennom fotballturneringen Fargerik Fotball, forteller daglig leder i Vålerenga Samfunn, Jannicke Aas.

Siden den gang har Vålerenga mot rasisme vært en av de aller viktigste verdiene til klubben, og slagordet pryder også Vålerenga-drakten. Selv om klubben har jobbet aktivt mot rasisme i fotballen i 27 år, er det stadig hendelser i både norsk toppfotball og internasjonal fotball som viser at jobben er like viktig og relevant i dag.

– Vi skulle ønske at dette ikke var et tema lenger, men vi ser stadig eksempler på hendelser som viser at denne kampen må tas hver eneste dag, også i egen klubb. Vi er veldig takknemlige for at Clear Channel nå tilgjengeliggjør sine flater for å markere dette med oss, og viser at vi står sammen i kampen om å gi rasisme rødt kort, sier Aas.

Vårt felles ansvar

Kampanjen ble sparket i gang på Intility Arena søndag 8. oktober, da Vålerenga tok imot Brann, og avsluttes med en større markering i forbindelse med kampen mot Rosenborg søndag 26. oktober. Kampanjen skal gå på Clear Channels digitale skjermer i hele Oslo.

Clear Channel er den største utendørsaktøren i Oslo, og når ut til 97 prosent av hovedstadens innbyggere i løpet av kun én uke. Det vil derfor være unngåelig å ikke få med seg den viktige kampanjen i løpet av perioden. I tillegg til stor dekning har også utendørsreklame svært høy oppmerksomhet.

Clear Channels Country Manager, Dennis Højland Nyegaard, mener derfor det er viktig at kanalen og selskapet er sitt samfunnsansvar bevisst. 

– Clear Channel ønsker å bidra til et bedre samfunn. Vi mener et godt samfunn har nulltoleranse for rasisme. Kampen mot rasisme er vårt felles ansvar, og vi i Clear Channel er  stolte av å bidra til denne viktige samfunnskampanjen, sier Højland Nyegaard.

Historien viser at store holdningsendringer i samfunnet begynner med engasjement i byrommet. Kampanjen håper å skape en bevissthet og et engasjement for saken, som vil gjøre kampen mindre for fremtidens fotball-entusiaster. I følge NFFs tall spiller 264 335 barn og ungdom fotball i Norge. Fotball er derfor en viktig sosial arena for mange barn og ungdom under oppveksten.

– Dagens fotballverden har et behov for å fostre de unge inn i en mer inkluderende fotballverden. Vi vet at vi har en svært sterk kanal for å nå de unge. Dermed har vi også et ekstra stort ansvar overfor dem. Fremtidens fotballspillere og supportere fortjener en inkluderende fotballkultur fri for rasisme, sier Højland Nyegaard.

Annonse fra Obos-ligaen: