Varsler nye grep
Møt klubbens nye daglige leder, Svein Graff, som varsler endringer på flere områder i 2024.
Påtroppende daglig leder i Vålerenga, Svein Graff, tjuvstartet i jobben da nedrykket var et faktum. De siste ukene har han blitt kastet inn i budsjettarbeidet og jobben med å videreutvikle og bygge en ny organisasjon i Vålerenga Fotball AS.
Ny lønnsmodell
Ny økonomisjef skal ansettes og kommersiell leder startet i jobben i serieinnspurten. I tillegg er arbeidende styreleder ny, og styret i Vålerenga Fotball Elite har stilt sine plasser til disposisjon overfor valgkomiteen. Et inntektstap på mer enn 20 millioner kroner ble et faktum etter nedrykket.
- I sum er det mange endringer og utfordringer, men det betyr også muligheter. Vi må få mer ut av hver sportslig krone vi bruker og styret har bestilt en full gjennomgang av hvordan vi kan kutte kostnader. Vi er nå ferdige med første runde og vil gjennomføre betydelige kutt i 2024. Vi har utsatt planlagte ansettelser i administrasjonen, men har en driftig og veldig kompetent gjeng med de ni ansatte vi har i dag. Samtidig skal vi være konkurransedyktige sportslig, og for meg som daglig leder handler det om å samarbeide tett med sport for å finne den rette balansen. Det overordnede målet er selvfølgelig opprykk på første forsøk, men vi er veldig klare over at det blir knalltøft og at det er 30 cupfinaler som venter oss, sier Graff.
Sammen med sportssjef Joachim Jonsson vil Graff jobbe fram en ny og mer spisset prestasjonsrettet bonusmodell for spillerne.
- Lønnsnivået skal ned. Det er en bestilling fra styret og da er dette ett av flere grep vi tar, sier Graff.
Spillerlogistikken er en hovedoppgave for sport inn mot seriestarten i april, og om kort tid åpner overgangsvinduet.
- Vitinhos kontrakt er gått ut og han vil ikke bli erstattet. Endringer i troppen for øvrig vil det bli, men jeg ønsker ikke å kommentere navn. Jokke og Geir har klare planer for spillerlogistikken og er godt i gang med arbeidet. Endringer ville det blitt også om vi hadde berget plassen.
Bygge klubb
Hva blir ditt hovedfokus når du er på plass for fullt i januar?
- Budsjett og spillerlogistikk, kommersielt salg og arbeidet med å bygge en sterk klubbkultur.
Hvorfor er en sterk klubbkultur viktig?
-Fordi det danner grunnlaget for sportslig suksess. Enhver spiller i Vålerenga må forstå hvilke krav som gjelder på og utenfor banen, og de skal bli like glade i klubben som vi er. Nye spillere skal bli kjent med klubbens historie, administrasjonen, det solide og viktige arbeidet Vålerenga Samfunn gjør og verdiene våre. Derfor starter vi arbeidet med å konkretisere dette med «Jeg spiller for Vålerenga». Det samme gjelder de ansatte. Kultur er ikke noe vi vedtar på et styremøte. Det er de ansatte, spillere og trenere, supportere, samarbeidspartnere og alle andre som har et forhold til klubben som skal være med å drive fram vår klubbkultur. Klubbens strategi er vedtatt og ligger der, men det må få en praktisk betydning i hverdagen. Hvordan samarbeider vi og spiller hverandre gode, og hvordan skal samspillet med sport og resten av klubben være? Det må være en rød tråd i det vi gjør.
- Klubbstyrt, ikke trenerstyrt
Hva er du opptatt av som leder?
- Vi skal være klubbstyrt, ikke trenerstyrt. Jeg vil at Vålerenga skal engasjere, og på sikt bli en stabil toppklubb. Da må vi starte med å erkjenne hvor vi er nå, og forstå hva det innebærer å være en OBOS-liga klubb. Tar vi ikke virkeligheten innover oss og tror vi skal rusle tilbake til Eliteserien uten å skjønne hva som kreves har vi et kjempeproblem. Jeg vil at alle i administrasjonen skal bli sett, få betydelig ansvar og føle et sterkt eierskap til Vålerenga. Vi må gjerne vise sterke følelser når vi taper og vinner. Det er det fotball handler om. Å jobbe i en fotballklubb kan ikke sammenlignes med andre bedrifter. Det er himmel og helvete, men det må aldri prege oss så mye at vi blir satt ut av alle som mener noe, har fasiten og refser oss der ute. Vi må vise samhold, skape entusiasme og ha en klar rolleforståelse. Vi skal ha det gøy, men må tåle at det er et voldsomt slit i lange perioder. Alle i Vålerenga må sette klubben øverst, sier Graff og fortsetter:
- Uten supporterne er vi ingenting, og jeg kommer til å ha en tett dialog med supportermiljøet. De skal ikke nødvendigvis bestemme, men involveres. Vi må ta dem på alvor. Og det er helt ufarlig om vi er uenige, men ofte er det motsatt. Supporterne ser ting annerledes enn oss på innsiden av klubben. Det samme gjelder samarbeidspartnerne som investerer penger i klubben. Vi skal gi dem valuta og utvikle sponsoratene. Som kommunikasjonsmann har jeg også et oppriktig ønske om åpenhet og tilgjengelighet i praksis – ikke bare i form av fine ord. Det betyr ikke at vi ikke skal ta sportslige hensyn, men vi lederne skal ikke gjemme oss i tøffe tider. Vi skal engasjere, og så mener jeg Vålerenga er tjent med noen færre stemmer i offentligheten. I tillegg må vi bli enda flinkere til å kommunisere klubbens visjon og verdier, folk skal få et godt eierskap til det som skjer på sport og alt det viktige og gode arbeidet Vålerenga Samfunn gjør. På dette området er vi best i landet. Styret har bestilt en kommunikasjonsplan, og den vil jeg presentere på nyåret.
Nytt innhold
Hva med innholdet Vålerenga selv produserer?
-Alt er ikke landet, men vi skal være tett på og «Vålerenga på Innsida» blir et satsningsområde og vil erstatte TV 2-dokumentaren «Ære Være». I tillegg vil vi videreutvikle klubbens egen YouTube-kanal og produsere nytt innhold for samarbeidspartnerne som også skal generere nye inntekter. Her jobber vi med flere spennende konsepter.
Når det gjelder «Enga på pod» har vi ikke konkludert, men jeg har gitt styreleder Kjetil Siem fyken, sier Graff spøkefullt, og legger til:
- Jeg mener det er prinsipielt feil av en styreleder å ha den rollen. Derfor blir han ikke programleder, så får vi se om og i hvilken form vi eventuelt viderefører «Enga på pod».
- Vålerenga engasjerer
Tross nedrykket er ikke Graff bekymret for interessen rundt Vålerenga.
- Vi har rekordmange samarbeidspartnere og fotball-Norges råeste nettverk. Nylig var vi på pallen i sponsorkåring og denne sesongen opplevde vi en økning i tilskuertallet på 21 prosent tross sportslig motgang. Sesongkortsalget er veldig bra og Østblokka er landets beste supporter-tribune. Leverer vi på banen kan det bli en morsom sesong, og kampene mot Lyn blir fort de største kampene i norsk fotball denne sesongen med oppgjørene på Ullevaal og Intility. Vi har fått en veldig god spillplan sett med supporterøyne, og våre tilhengere kommer til å sette betydelig farge på fotball-Norge. Jeg håper Raufoss, Egersund og Levanger er forberedt, avslutter Graff med et smil.